Sunday, October 15, 2006

Warkah Tidak Beralamat

Assalamualaikum warahmatullah.

Sahabat,
Kudoakan engkau sejahtera di dalam perlindungan-Nya. Semoga segala urusanmu dipermudah, semudah air mengalir di sungai. Sungguh, kutahu engkau sedang resah gelisah dengan uji-uji dunia yang bertali arus saat ini. Tambah pula dengan uji-uji iman yang memang keras menggoyah tugu taqwa. Namun doaku sentiasa mengiringi, moga-moga kita terpilih menjadi insan pilihan. Insan yang dipilih Tuhan lantaran keimanan.

Aku, seperti biasa. Ramadhan di bumi Inggeris juga biasa-biasa. Segalanya tenang dan damai, tambah pula dengan ketibaan musim luruh nan damai. Entah kenapa, aku begitu gemar pasca soifi seperti ini. Melonjak-lonjak fuadku menantikan saat-saat melihat dedaunan berguguran menyelimuti bumi. Musim kharif. Reranting yang dihias daun-daun menguning, yang menunggu masa gugur menyembah bumi serta pohon-pohon botak memang memikat jiwa. Suasana yang suram dengan simbahan cahaya mentari yang sangat minima pula tidak pernah gagal membuat hati merasa tenang dan sejuk. Masya-Allah.

Sahabatku di jalan Allah,
Bagaimana kamu? Bagaimana juangmu? Bagaimana sahabat-sahabat kita di situ? Bagaimana kamu semua? Masihkah gagah berlari? Aku tahu, ribut nafsu yang gila sering saja melanda, namun masihkah kau teruskan larian? Sukar. Aku tahu ia sukar. Namun usahlah kita berhenti, usah juga walau berfikir tentang berhenti berlari. Jalan ini jelas sudah diterangi cahaya, langkah juga telah kita mulakan. Ayuh, teruskan. Gagahi diri.

Jika kau pernah merasa lelah, ketahui aku juga pernah begitu. Namun sahabat seperti kamulah yang aku harapkan untuk membangkit semangat mengorak langkah. Masih ingatkah? Kalaulah saat itu kau mengatakan "sampai di sini sajalah larianmu", nescaya saat itu jugalah aku akan tersungkur menyembam ke bumi. Hilang semangat. Patah sebelah kaki. Walau aku tahu aku tetap perlu berlari. Walau dengan menyeret sebelah kaki. Walau hanya dengan mengengsot. Aku harus teruskan, aku tahu itu...aku tahu.

Namun semangatmu satu masa dahulu memberi pulih padaku. Serasa begitu gagah untuk terus melangkah. Kakiku tidak patah, malah kau bantu pula aku. Sungguh, dunia ini memang medan uji. Medan tempat Dia melihat siapa antara engkau, aku, dia dan mereka yang beramal soleh. Yang menabur bakti. Yang mendukung dustur Ilahi. Semangatmu, harusnya kau genggam buat dirimu kini.

Tuhan, permudahkanlah urusan kami, jangan Kau susahkan. Jadikan hati-hati kami dekat pada-Mu. Jadikan jiwa-jiwa kami tidak gentar dengan ujian-Mu. Jadikan kami hamba-hamba yang bersyukur. Kami insan yang menzalimi diri kami, maka ampuni kami. Jika Engkau tidak mengampuni dan merahmati kami, sesungguhnya kami termasuk dalam golongan yang rugi. Jangan Kau jadikan kami golongan yang rugi, tetapi jadikanlah kami orang-orang yang berbakti.

Sahabat,
Kembalilah kepada semangatmu yang dulu. Kembalilah. Supaya yang lain-lain tidak patah semangat. Supaya dapat kita sama-sama melangkah gagah demi mengembalikan gemilang kejayaan KITA. Kerana Dia. Lillahi Ta'ala.

Wassalam.

1 comment:

Anonymous said...

Teruskan perjuangan wahai sahabatku.. jgn mudah tewas... dgn kehendak hati... kuatkan hati... mohonlah petunjuk n kekuatan dariNYA... aku disini sentiasa mendoakan kebahagian dan ketenangan milikmu wahai sahabat.. abadi selamnya...