Thursday, December 28, 2006

Bermula Dengan Pengakhiran

Jika pernah aku ditanya
Apa akhirnya aku nanti
Jikalah aku menjawab
"Jika pernah, jika pernah"
Apakah akan terjawab apa akhirnya aku nanti

Jika benar aku mengukir anganan
Menutup mata dalam syahid cinta-Nya
Jikalah aku memikir
"Jika benar, jika benar"
Apakah akan terlihat apa akhirnya aku nanti

Jika telah engkau membayang
Dunia ini penuh hamparan bunga-bunga
Biarlah aku katakan
"Hentikan anganan, hentikanlah"
Kerana hidup ini selamanya takkan pernah mudah

Perjuangan ini mereka bayar dengan harta
Perjuangan ini mereka bayar dengan darah
Perjuangan ini mereka bayar dengan jiwa
Sedang kita pula meniti alur juang
Hanya dengan anganan yang takkan pernah sudah

Maka aku katakan selamat tinggal dahulu
Aku pergi, meneruskan hari-hari dalam hidupku
Aku berlalu, menuju senja merah saga hidupku
Kerana sungguh, aku takkan pernah tahu
Apa akhirnya aku, apa sudahnya aku

Bila terbuka langkah pertama
Teruslah kumelangkah mencari noktahnya
Walau belum kupedulikan diriku pada hujung waktu
Kerana sungguh, aku tak mampu memikir
Apa akhirnya aku, apa sudahnya aku.

"Wamakaru, wamakaraLLah"
-Aku pulang ke pangkuan takdir-Mu-

H33
MarjonsPlym
28/12/2006
09:08

No comments: