Monday, April 09, 2007

Penulisan kritis

Terpanggil untuk menulis selepas ditelah oleh seorang ukhti tentang "tulisan yang menggegar minda". Pernahkah antum cuba menulis sesuatu yang 'bukan sekadar omongan kosong'? Pokoknya, banyak orang tidak mampu menulis karya untuk menjadi bahan bacaan pengembang minda. Mungkin kekangan masa, mungkin juga kekangan lainnya. Jika antum memang bijak menulis, anggapkanlah diri antum dianugerah kelebihan. Maka gunalah sebaiknya. =)

Tetapi bagi ana karya paling agung yang bisa terlahir adalah apabila berjaya membentuk hati-hati manusia untuk mengikut acuan al Quran. Walau bukan dengan tulisan, namun itulah karya terindah; apabila tugas sebagai pejuang kemakmuran dunia terlaksana walau bukan dengan mata pena. Kerana Rasulullah sendiripun berjuang bukan dengan pena, tetapi dengan kudrat dan lidahnya. Itu sebenarnya.

Menulis bukanlah suatu perkara mudah. Bahkan betapa ramai yang trauma apabila hasil tulisan dianggap salah oleh pembaca. Tidak semua orang berkemahiran dalam mencanai perkataan, untuk dijadikan penggegar jiwa. Terutamanya apabila kita bertujuan mendidik manusia dengan tulisan, banyak perkara harus diambilkira. Mungkin lantaran itulah ana hanya menjadikan penulisan sebagai sekadar kaedah untuk rehat-rehat jiwa. Tidak pernah lebih, dan tidak pula bertujuan lain dari sekadar rehat-rehat jiwa. Rehat-rehat yang moga-moga bermanfaat untuk yang mahu mengambil iktibar.

Janggal rasanya menulis begini. Sekian lama mengubat diri dari trauma, baru hari ini berjaya menulis tanpa menggunakan sudut pandangan orang ketiga. Hehe. Namun satu pesan ana untuk para pembaca yang tak seberapa; jangan pernah tinggalkan kerja menyampaikan dengan lidah. Kerana perkara yang dibuat Rasulullah itulah contoh tauladan paling aula. Jika ada kelebihan lain seperti menulis atau melukis, buatlah ketika lapang...

Hm. Da'ie ada masa lapangkah? Sudahkah antum menjadi Da'ie mukmin?

Yang Tidak Kritis,
SAZ-ipbakl
=)

No comments: