Tuesday, May 19, 2009

Indahnya Menjadi Guru

Apa yang menarik dengan tugas sebagai Guru Melasia? Selain kerja yang menimbun, hujung minggu yang terkorban, pendapatan yang sederhana, kursus di sini-sana, deskriminasi terhadap guru-guru single (oh ini kerana guru single takyah berkomitmen, jadi kita beri dia semua tugasan jenis menuntut komitmen), tugas2 dalam cuti, mesyuarat-mesyuarat luar, kerja-kerja buruh apabila bermajlis, cuti rehat yang boleh dibatalkan bila-bila masa, (and the list goes on and on); tiada lagi yang lebih menarik dan indah dalam tugas mulia ini. Yang lebih indah kadangkala hanya lawak-lawak rakan sekerja saat berhenti seketika di meja guru, menghilangkan lelah setelah berjam-jam mengajar. Selainnya, boleh kukatakan kehidupan di tempat kerja adalah kehidupan rutin. Masalah-masalah serta halangan-halangan kerja tidaklah begitu susah diteka. Dalam sebulan dua berada dalam rutin itu, maka seorang Guru Melasia pasti boleh belajar apakah yang akan dilaluinya sepanjang 35 tahun berkhidmat kelak. =)

Namun adakala, apabila menyentuh dan menyelami jauh ke lubuk atma hati semua si kecil itu sedalam-dalamnya, ada sesuatu yang mengetuk hati. Betapa luhurnya hati semua si kecil itu yang tidak bertatah dosa walau sehabuk zarah pun! Berada di sekeliling mereka membuat hati ini meronta-meronta ingin mencurahkan kasih dan menanam benih iman, agar bauan kasih itu harum mewangi hingga ke jannah nanti. Serasa begitu ingin kutempa hati-hati itu untuk menjadi penakung nur Ilahi.

Beberapa hari lepas merupakan Hari Guru. Sungguh, ingin benar air hening dari tubir mata ini berpusu-pusu mengalir saat satu persatu muridku datang menyerahkan kekotak kecil yang berbalut, diisi dengan entah apa saja! Ada gelas-gelas kecil, ada cawan-cawan minum, hiasan-hiasan dan segala macam cenderahati. Ada juga pula jambangan-jambangan bunga berbalut dan berikat kemas. Juga kad-kad dan entah apa lagi. Paling mencuit hatiku; murid-murid memilihku menjadi Guru Popular 2009 (eww geli betul title ni hehe). Entahkan apa sajalah alasan mereka memilih aku untuk title itu.

Namun doaku kepada-Mu Tuhan, izin kusentuh hati-hati ini... Sungguh, aku bukan mahu menjadi guru.

Benarnya bukannya segala habuan itu yang mengetuk hati ini. Tetapi yang menyentuhku adalah keluhuran hati-hati si kecil itu. Apalah agaknya mereka kelak? Akankah berbekas kasih dan cinta yang kucurah? Apakah akan hidup subur bebenih iman yang cuba aku semaikan pada dasar hatinya? Sungguh ya Tuhan, kuatkan aku untuk terus-terusan berada di jalan ini. Untuk sentiasa mengingat dan menghidupkan nafas juang ini. Agar tidakku terbuai dengan permata-permata dunia fanaa' ini..

"Teacher tak kisah kalau anak murid teacher tak cerdik pun, tapi teacher taknak anak murid teacher membesar tak ingat Tuhan, jadi hamba derhaka, lupakan rasulullah, hina mak ayah, tak solat..." itulah pujukanku setiap kali memeriksa siapakah terlupa bersolat di subuh hari...

Ya Allah...
Semoga aku bisa menjadi saksi atas mereka... Dan Rasulullah menjadi saksi atasku... Janganlah mereka pula menjadi hujjahku kelak. Aku tidak mahu menjadi guru, tetapi aku mahu menjadi MUROBBI. Penunjuk jalan iman, mentarbiyyah umat menuju-Mu Tuhan. Ameen.

Walau ada yang membenci, ada yang memandang keji, ada yang mencari salah di sana-sini... Doaku, inilah jalanku, hingga hujung nyawa nanti. Aku bukan guru, aku mahu menjadi Murobbi. Aku mahu merasa harumnya wangian syurgawi! Ameen ya Robb.

3 comments:

NSyahidaS said...

Walaupn kerap kali berkunjung ke sini, br sy perasaan.
Meski terlewat, Selamat hari guru.

muna khaider said...

cikgu popular 2009 ? wah2 :)

Smg menjadi murobbi popular di atas sana juga :) ameen..

(..macammana la sy nnt ngajo?? hmm..)

monmon said...

huhu..mahu jd seperti itu jugak..ngeh2..rindu nk g sekolah akk lagi


monmon
yg bakal jd ceegu jgk