Monday, October 19, 2009

istiqomah

ana akui, salah satu perkara yang paling sukar untuk dilakukan adalah istiqomah atas perkara-perkara wajib. 'wajib' di sini bukanlah wajib feqhiah, tetapi alwajibat yang merupakan tanggungjawab kita.

Memahami Tanggungjawab

tanggungjawab? ape tu? tanggungjawab ini akan menjadi subjektif, bergantung kepada persepsi kita terhadap siapa diri kita. jika kita merasakan kita seorang anak, maka kita punyai tanggungjawab terhadap ibu ayah. jika kita merasakan diri kita seorang doktor, kita punyai tanggungjawab terhadap pesakit. begitulah seterusnya.

seorang doktor yang tidak merasakan dirinya perlu menjadi doktor sepanjang masa walaupun memegang jawatan doktor di siang hari, pasti tidak akan istiqomah menjadi doktor 24/7/365. pasti akan ada harinya doktor perlu bercuti, duduk rehat sebentar melepaskan lelah bekerja. contoh mudah; seorang yg bekerja sebagai doktor, diminta bekerja 20 jam sehari tanpa cuti sampai mati. dan sila kerja tanpa sebarang bayaran walau sesen pun. khabarkan kepada ana di manakah dapat ditemui seorang med-grad yang sanggup bersetuju dengan tawaran ini?

dalam merasai tanggungjawab seorang muslim, kita seharusnya menghayati dan melihat diri sebagai seorang muslim sejati. muslim sejati ialah fulltime muslim, yang tidak akan memohon cuti walau sejam pun dari "Boss"nya. dia akan sentiasa melaksanakan tanggungjawabnya tanpa mengira apapun yang menghalang. dia akan bertugas walau panas, walau penat, walau tidur, walau jaga, walau susah, walau perit, walau terhalang. dia adalah dia, muslim. hanya muslim, fullstop.

jadi apa alwajibat seorang muslim? seorang muslim yang mukmin, pasti tidak akan lari dari merasai tanggungjawab mentajarud diri dan menumbuhkan islam di dalam diri agar sentiasa membesar dengan akar iman menunjang jauh ke dalam tanah dan pucuk menjulang ke langit. pohon islam itu lalu merimbun dan memberi teduhan kepada orang sekeliling, dan juga memancarkan benih-benih islam ke dalam hati orang lain agar turut tumbuh dan membesar. akar imannya begitu teguh, hingga tidak akan goyah walau dihempas taufan. pohonnya begitu merimbun, hingga makhluk sekeliling mampu mendapat manfaat darinya. indah sekali.

firman Allah;
"tidakkan kalian memperhatikan bagaimana Allah membuat perumpaan kalimat yang baik seperti pohon yang baik, akarnya kuat dan cabangnya menjulang ke langit.. Pohon itu menghasilkan buahnya pada setiap waktu dengan seizin tuhannya. Dan Allah membuat perumpamaan itu untuk manusia agar mereka selalu ingat" (14:24-25)

Tanggungjawab daie

Seorang muslim akan menghasilkan buahnya pada setiap waktu dengan seizin tuhannya. Jika ditadabburi, "buah" ialah medium penyambung generasi. dari buahlah akan terpancar benih pohon-pohon baru. dengan buah yang bermutu, barulah akan memastikan kesinambungan generasi berjalan dengan baik. inilah yang dinamakan tanggungjawab DAIE.

maka untuk memastikan pohon islam kita melahirkan buah yang bermutu dan tidak rosak, maka pohonnya harus mendapat nutrisi yang sewajarnya. selain siraman ilmu dari talaqqi-talaqqi, akar iman harus disirami dengan amalan-amalan soleh sebagai manifestasi kefahaman, yang membawanya semakin mendekat kepada Allah. Infaq, tilawah, zikrullah, qiyamullail harus mulai menjadi baja buat diri.

kemudian tidak dapat tidak, kita bertanggungjawab untuk tajarud. segala yang akan membantutkan atau meracuni perkembangan pohon islam kita harus kita elak jauh-jauh. percakapan kita mestilah sentiasa berkisar tentang islam dan sekitarnya. pembacaan kita pula harus mulai terarah kepada pembentukan jiwa dan fikrah mukmin daie. Kita tidak perlu lagi kepada novel-novel chenta, majalah-majalah muda remaja dan sebagainya. Jalan-jalan kita bukan lagi melancong, percutian atau beli-belah yang tidak bermakna. rak DvD kita tidak lagi dipenuhkan dengan movie yang tak berfaedah. Halwa telinga kita bukan lagi nashid yang lalai, apatah lagi muzikal cinta. kawan-kawan di samping kita bukan lagi yang membawa kepada kelalaian, tetapi kitalah yang menjadi insan yang membawa mereka kepada jalan memahami dan memaknawikan islam. tiada lagi cinta antara bukan mahram. semuanya kita kesampingkan lantas ditinggalkan jauh-jauh.

Sabda nabi: "elakkan apa yang aku larang, dan buatlah apa yang aku suruh semampumu..." (Bukhari dan Muslim-#9H40).

dari situ kita fahami bahawa dalam mengelakkan/mentajarudkan diri dari apa yang dilarang adalah suatu arahan yang tidak disertai pilihan kedua. tidak seperti melaksanakan suruhan, kita dibolehkan melakukan 'dengan semampunya', which means kita buat sehabis daya namun jika tak dapat maka Allah maha pengampun... maka jika kita benar merasai dan menghayati tanggungjawab kita sebagai muslim, maka kita takkan beri diri kita pilihan kedua dalam perkara-perkara yang dilarang. pilihan yang ada cumalah islam, iaitu menyerah diri kepada 'selamat'.. maka selamatkanlah dirimu lalu istiqomahlah duhai akhawat!

No comments: