Friday, September 29, 2006

Cahaya Andalusia [Revised: Part 1]

OLEH: saufiahazzahrah

“Khansa, ni ada surat di pigeonhole awak tadi. Saya tolong ambilkan,” Hafsah menghulur kepingan sampul surat bercop tulisan Arab, sambil mengambil tempat di sebelah Khansa. Kuliah dari Dr Carlson hampir bermula. Dewan kuliah yang gamat mula beransur tenang.

Wajah Khansa mengukir ceria ketika menyambut huluran dari Hafsah. “Thanks Hafsah,” balas Khansa seraya membelek-belek tulisan di atas sampul surat itu. Tulisan yang amat dikenalinya. Serentak , Khansa gagal menyembunyikan ceria. Terlihat juga baris giginya, walau cuba ditahan ceria hatinya dari dikesan sahabat baiknya.

“Hai, lebar senyum? Entah daripada manalah 'warkah usang' itu datang ye?” Hafsah mengusik apabila melihat sahabatnya bukan main ceria. Setiap kali mendapat kiriman surat, Khansa mesti begitu. Tersenyum-senyum tanda ceria.

Hati Khansa berbunga riang menyambut sampul surat itu. Khansa tahu itu dari dia. Dari lelaki itu, yang tidak pernah jemu mengukir kalam-kalam nasihat buat Khansa. Warkah ini tentu balasan kepada warkah kiriman Khansa tempohari. Telah bertahun mereka begitu, kalam-kalam yang dititip dalam warkah menjadi penghubung dua jiwa yang dipisah oleh benua. Walau jauh, adakala terasa begitu dekat.

Ilham Asrar. Itulah namanya. Manusia biasa yang kadangkala meraih kagum Khansa. Sejak zaman sekolah hinggalah masing-masing membawa haluan mencari segugus redha Tuhan di perantauan, sentiasa ada sesuatu yang membuat hati Khansa terbuka mendengar atau membaca kalam bicaranya. Bicaranya penuh hikmah, sarat dengan ingatan-ingatan yang membawa kepada mencintai Tuhan Semesta Alam. Entah kenapa. Barangkali karisma, atau mungkin saja memang kerana kalam itu milik Ilham Asrar.

Fikiran Khansa melayang jauh sepanjang dua jam mendengar kuliah. Kata-kata Dr Carlson sedikitpun tidak melekat di ingatannya. Melonjak-lonjak fuadnya ingin segera pulang membongkar isi surat itu. Hilang sakinah di jiwanya akibat menunggu selama dua jam sebelum kuliah ditangguhkan oleh Dr Carlson tadi. Tidak sabar rasanya menunggu habis kuliah untuk menatap muntahan kalimah dari pena Ilham Asrar yang tak pernah gagal meruntun hati.

Usai kuliah lewat zohor itu, Khansa segera mengatur langkah meninggalkan dewan kuliah demi menuju ke dunia kecilnya. Bilik yang dihuninya. Sambil melangkah, dia menyanyi kecil menikmati pemandangan sekeliling. Ceria musim bunga masih kelihatan pada hamparan permaidani rumput yang dihiasi bunga-bunga kecil berwarna kuning, serentak mewarnai ceria hati Khansa saat itu.

“Khansa! Tunggulah saya!” Hafsah memanggil dari pintu dewan kuliah, dengan suara separa berteriak. Beberapa pasang mata biru milik lelaki Inggeris yang ada di sekeliling tertancap pada wajah Hafsah, seraya membuat wajahnya panas. Malu. Masih tebal malunya, walau sudah beberapa lama mendiami bumi tempat orang berfikiran terbuka. Bumi orang Inggeris, orang yang memegang tamadun dunia hari ini.

Khansa berhenti berjalan, menunggu Hafsah mendapatkannya. “Erm, Hafsah... saya nak balik cepat ni. Ada benda nak buat,” Khansa cuba menyelindung ceria di wadi kalbunya. Malu pula jika Hafsah dapat meneka isi hatinya.

“Eh, semalam kan kita berjanji nak ke Plymton?” Hafsah cuba menuntut janji Khansa semalam.

“Hah? Janji apa pula petang-petang ni?”

“La... kan Kak Itah ajak kita ke rumah dia petang ni? Kak Itah hantar mesej masa kita dalam kuliah tadi, dia dahpun siapkan bihun sup kegemaran awak tu. Lagipun kan kita belum habis belajar Usul 20 tu.”

“Alamak, saya lupalah,” ceria Khansa ghuyub dengan tiba-tiba.

“Habis, awak nak pergi ke tak ni? Terpulanglah pada awak, tapi Kak Itah tentu gembira kalau awak datang macam selalu. Saya pun tak seronoklah jika ke rumahnya sendirian. Jomlah,” Hafsah cuba untuk berdiplomasi dengan Khansa, bimbang kalau-kalau Khansa terasa didesak pula untuk ke majlis-majlis ilmu sebegitu. Masih dipahat kukuh di hatinya pesan Fathi Yakan bahawa Allah pastinya menunjuk jalan ke arah kebaikan, tapi untuk kita memilih jalan itu sebenarnya memang mengikut kehendak kita.

Khansa terdiam sejenak. Buku yang terselit di dalamnya warkah dari Dataran Syam dipeluk kemas. Sungguh, melonjak-lonjak benar fuadnya ingin pulang membaca kandungan surat itu dan menulis balasannya. Tetapi kini dia keliru antara kehendak sendiri dengan keperluan ruhani. Benarnya tidaklah mengapapun jika dia ponteng kali itu, tetapi ada sesuatu yang membuatnya terasa berat untuk mendahulukan kemahuan hatinya membaca surat itu.

“Okay, jomlah ke rumah Kak Rabitah. Lagipun saya juga yang beriya-iya semalam nak mendengar bicara Kak Itah tentang jaulahnya ke Sepanyol kan? Hehe, terlupa pula,” Khansa membatalkan niatnya untuk pulang ke dunia kecilnya, lantas melangkah ke stesen bas bersama Hafsah untuk ke rumah Kak Rabitah. Rindu pula dirasakan kepada kakak seniornya itu, setelah hampir tiga minggu tidak bersua wajah. Hanya panggilan telefon penghubung hati-hati yang ingin selalu bersama menuju redha Ilahi.

Sambil melangkah, fikirannya berkisar pada surat Ilham Asrar yang lalu. Katanya dia akan terbang ke Sepanyol tiga minggu selepas tarikh surat itu dihantar. Tentu kali ini suratnya menceritakan kembaranya di bumi Andalus. Kebetulan pula Kak Rabitah juga ke sana. Apalah agaknya perkhabaran dari bumi yang pernah disinar cahaya syahadah itu yang dititip Ilham Asrar, dan apa pula cerita Kak Rabitah? Semuanya berlegar-legar dalam kepala Khansa.

***

Peluang duduk sendirian di dalam bas yang lengang itu diambil oleh Khansa untuk membuka kiriman warkah dari Ilham Asrar. Dengan penuh teliti dibuka surat yang tidak berpelekat itu. Kemudian, ditatap tulisan Ilham Asrar penuh debar. Seperti biasa, warkah darinya pasti bermula dengan sepotong ayat suci yang ditulisnya sendiri dengan tulisan arab. Cantik. 'Tentu Ilham Asrar pandai menulis khat, layaklah jadi ustaz', bisik hati Khansa. Khansa menyeringai sambil memulakan bacaan.

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani.

“Allah Pelindung (Yang mengawal dan menolong) orang-orang yang beriman. Ia mengeluarkan mereka dari kegelapan (kufur) kepada cahaya (iman) dan orang-orang yang kafir, penolong-penolong mereka ialah Taghut yang mengeluarkan mereka dari cahaya (iman) kepada kegelapan (kufur). Mereka itulah ahli Neraka, mereka kekal di dalamnya” [Al Baqarah: 257]

Assalamualaikum warahmatullah. Sesungguhnya Allah itu pelindung bagi orang-orang beriman, mengeluarkan mereka dari gelap kufur dengan memberi cahaya hidayah. Maka janganlah kita menurut jejak langkah syaitan yang mengembalikan kepada zulumat, kerana syaitan itu musuh yang jelas nyata.

Apa khabar iman dan amal? Moga-moga sentiasa dalam kekuatan bermujahadah mencari redhaNya. Kita hambaNya, tentulah tersangat berharap kepadaNya. Dia secebis pun tidak memerlukan kepada kita, tetapi kita tanpa cintaNya tidaklah bermakna apa-apa. Maka, janganlah menumpukan dan meletakkan harapan selain Dia, kerana Dialah yang Maha Memberi, Maha Melimpah Kebaikan Dan KemurahanNya, juga Maha Berkuasa membalas dengan azab siksa.

Tiada apa yang menarik untuk ditulis kali ini, tetapi hati terusik pula mengingatkan janji untuk mengutus berita bumi Andalus. Alhamdulillah, bumi Andalus telah saya jelajahi. Kini saya kembali semula ke bumi subur ini membawa seberkas hati yang terasa lebih hampir kepadaNya. Sungguh, hati benar-benar sayu melihat bagaimana nur telah hilang berganti zulumat, terutamanya apabila melihat tinggalan sejarah binaan-binaan yang pernah megah dikibar panji-panji Islam.

Empayar Bani Umaiyyah Ke-2 menyaksikan bumi Sepanyol disimbah nur dan kemudian diganti dengan zulumat semula hingga ke hari ini. Usianya hampir 800 tahun (711-1492) tetapi kini hanya hidup sebagai sejarah yang hampir dilupakan. Masjid Cordoba telah menjadi pembuka sejarah gilang-gemilangnya, dan pembinaan La Alhambra di Granada pula menandai kejatuhan empayar tersebut. Sungguh, tiada apa yang lebih menyayat hati selain dari melihat rumah-rumah Allah dicabul dan ditukar menjadi rumah-rumah ibadah untuk manusia yang tidak mengimaniNya. Ah, Sepanyol memang berjaya menitiskan air mata saya hingga terasa begitu perlu kepada rahmatNya!

Khansa,
Tahukah awak bahawa kira-kira 500 tahun yang lampau, selain peristiwa Columbus menemui benua Amerika, tahun 1492 juga merupakan tahun umat Islam berdukacita dengan kejatuhan kerajaan Islam di kota Granada. Jatuhnya kerajaan pimpinan Sultan Abu Abdillah Muhammad XII juga menandakan berakhirnya pemerintahan Islam di bumi Andalus dan Sepanyol. Tunduknya Sultan Abu Abdillah Muhammad XII kepada Ratu Isabella dan Ferdinand sebenarnya permulaan kepada derita dan kehancuran maruah deen suci ini di tanah itu.

Sejak penyerahan takhta kepada Ratu Isabella dan Ferdinand, umat Islam ditindas dan dipaksa untuk berhenti mentauhidkan Al Ahad, dan mengaku taat kepada kekufuran! Selama 250 tahun proses yang dinamakan Inquisition ini berlaku, yang mana sesiapa yang mengimani Al Ahad akan dibunuh atau dicaci dan dihalau dengan penuh kehinaan dari bumi Andalus. Terbayangkah di minda awak bahawa ayah, ibu, saudara-mara bahkan diri kita sendiri diperlakukan sedemikian?

Dengan sejarah yang sebegini tragis, mengapalah kita masih belum lagi raja’ sepenuhnya kepada pelukan deen suci ini? Mengapalah kita masih alpa dengan punca-punca jatuhnya maruah kita di tanah itu? Kita katakan kita mahukan kegemilangan kibaran panji-panji kita dikembalikan, tapi entah mengapa sukar benar rasanya menentang nafsu dalam diri? Deen ini suci, deen ini simbol keamanan, deen ini menunjuk kepada cara hidup yang membawa sa’adah dan sakinah, tetapi entah mengapa kita seolah tidak pernah untuk menggigit dengan geraham sunnah yang ditinggalkan oleh pengasas deen ini? Menagapa kita lebih mengagungkan cara hidup dan budaya yang bukanpun identiti kita, dan serentak menghancurkan iman dalam hati sendiri? Bukankah kita pernah bersetuju bahawa untuk menegakkan deen ini atas muka bumi, kita perlu menegakkannya dalam diri dahulu?

Kita sebenarnya belum hampir kepada-Nya. Jika benar, masakan kita biar piala hati dipenuhi rasa-rasa yang bukan sepatutnya seperti ini? Jika benar, masakan kita masih terbuai-buai oleh anganan dunia yang tidak berkesudahan? Jika benar, masakan kita masih saling mengutus warkah-warkah yang dipenuhi kalam jahiliyah? Bahkan! Kita tahu saban hari kita berbuat dosa, namun tidak pernah pula kita berusaha memadam dosa itu? Kita pernah sama berjanji meninggalkan jahiliyah, namun kita biar rasa ini bersarang di hati.

Khansa, saya pernah buntu. Saya pernah keliru dalam memilih antara kemahuan hati atau kehendak Ilahi. Saya fikirkan saya gagah. Tetapi setiap kali saya cuba untuk menjauhi, rasa itu kembali, datang menghurung hati, lalu saya kirim secebis bersama kalam-kalam yang dinaqal buat awak. Sungguh, sukar untuk saya taqarrub ila Allah dalam keadaan yang sebegitu. Namun kembara ke bumi Andalus benar-benar memberi saya semangat baru. Dan ketika mata menyaksikan sendiri air pancuran di Alhambra Granada mengalir lesu, saat itulah satu jawapan yang pasti telah saya temui. Saat jiwa menyaksikan Kalamullah yang terukir pada dinding-dinding rumah Allah yang kini dijadikan gereja di Mezquita Cordoba, hati telah benar-benar nekad. Dan kini saya pasti, saya takkan sesal dengan keputusan ini. Tekad ini. Tekad untuk membuang rasa yang salah ini.

Khansa, ayuhlah gagah menentang nafsu dalam diri. Ayuhlah kotakan janji untuk menjadi pejuang Deen Ilahi. Ayuhlah bersama membantu membangkitkan ummah, membela kembali maruah agama kita yang telah tergadai sejak bertahun-tahun lamanya. Kini, telah sampai masanya Ghuraba' tiba. Jika kita mahu menyandang julukan Generasi Ghuraba', seharusnya kita menjadikan diri kita layak. Berusaha untuk menjadi layak. Jika terus-terusan begini, layakkah kita?Jika benar mahu sa'adah dan sakinah, cara inikah?

Khansa terasa bagai ditampar. Serasa ada batu yang menghempap dirinya. Dada terasa sesak. Air mata Khansa bergenang. Cuba ditahan, tapi gagal. Baki surat yang lagi dua lembar itu tidak mampu untuk dihabisi. Diseka titis-titis jernih yang mulai bercurahan laju merentas pipi halusnya. Terperangkap antara sesal dan rajuk. Antara al haq dan al hawwa'. Dia tidak pernah berusaha sepenuh hati untuk raja’. Dia tahu rasa yang membuai itu bukan rasa-rasa yang patut dilayani, tetapi dia tidak usaha untuk membuangnya, malah dilayan. Dia terlupa bahawa sa’adah dan sakinah itu anugerah dari Yang Maha Memberi, maka kepada-Nyalah sepatutnya hati meminta dan mengharap. Betapa selama ini pengharapan dalam hatinya tersilap dicurah, dicurah bukan pada Yang Abadi!

“Khansa, dah nak sampai!” Hafsah mencuit bahu Khansa, memberi ingatan bahawa mereka menghampiri rumah Kak Rabitah. Air mata diseka. Hafsah merenung, hairan. "Awak ok?" Tanya Hafsah, namun hatinya dapat mengagak. 'Pastinya surat ustaz tu,' hatinya berdetik.

"Ok je." Khansa melipat warkah yang dititip Ilham Asrar lantas menyelitkannya ke dalam buku yang diriba. Benarnya, tak sabar rasanya untuk pulang ke dunia kecil. Dia mahu bersendirian, berbicara dengan Al Ahad. Bicara hatinya yang telah lama tersimpan, yang tak mahu lagi ditangguh!

***

1 comment:

Anonymous said...

sodom http://blogs-new.bestfriends.org/members/Vending-Machines/default.aspx http://blogs-new.bestfriends.org/members/Kitchen-Cabinets/default.aspx http://blogs-new.bestfriends.org/members/Slipcovers/default.aspx http://blogs-new.bestfriends.org/members/Polar-Monitors/default.aspx http://blogs-new.bestfriends.org/members/Popcorn-Machines/default.aspx http://blogs-new.bestfriends.org/members/Garage-Door-Openers/default.aspx http://blogs-new.bestfriends.org/members/Area-Rugs/default.aspx