Wednesday, September 27, 2006

Peribadi

Satu perkara yang sukar dilakukan dalam hidup adalah melihat sesuatu dari kaca mata insan lain. Melihat apa yang dilihat, merasai apa yang dirasa, mempertimbang apa yang difikir, mentafsir apa yang difahami dan sebagainya. Memang sukar, hinggakan adakalanya kita buntu untuk menilai apa yang ada dalam fikiran orang. Hingga, ada ketikanya kita terlajak membuat kesimpulan tentang apakah yang sebenarnya ada dalam fikiran orang. Ini, suatu perkara yang amat berbahaya yang boleh menimbulkan perselisihan antara kita dengan orang lain.

Apa yang pasti, setiap hari kita akan bangkit dari lena dengan fikiran yang semakin bercambah. Setidak-tidaknya kita akan ada satu pengalaman semalam untuk dibawa dalam kantung memori hari ini. Pengalaman itu dikutip dan disimpan, sebagai bekalan menempuh esok yang misteri. Mengapa misteri? Misteri kerana hari esok merupakan suatu takdir yang amat sukar diteka. Walau saban hari kita merancang, namun perancangan-Nya sememangnya berada lebih atas dari perancangan kita. Siapalah yang mampu meneka rencana Dia?

Dan. Pengalaman yang semalam-semalam itulah yang menjadikan kita seperti kita hari ini, dan mereka seperti mereka saat ini. Pelbagai ragam manusia menjadi asam garam kehidupan yang ditempuh. Kadangkala, amat sukar untuk menyesuaikan diri dengan 'asam' dan 'garam' yang dibawa orang. Sesekali, apabila terlebih 'garam' atau 'asam'nya, kita jadi tidak betah melayani orang. Hati mula menjadi radang, dan kadangkala gagal kita menjadi rasional.

Persoalannya, hidup kita di dunia ini saling berkait, tak ubah seperti jejaring sarang labah-labah. Apabila terputus seutas 'tali' yang mengikat jejaringan, maka huru-haralah semuanya. Begitulah orang-orang yang beriman, jika terputus seutas tali persefahaman yang mengikat mereka sebagai saudara, maka hancurlah segalanya. Jadi, tidak hairanlah mengapa Rasulullah pernah mensyaratkan kita agar mencintai saudara seakidah sebagaimana mencintai diri sendiri, jika benar mahu menjadi orang yang beriman. Mencintai saudara seakidah, yang mencintai Allah. Yang juga mahu menuju Allah. Pulang kepada fitrah.

Maka, untuk itu kita harus sentiasa berfikir demi kebaikan orang lain, dan menjaga hubungan dengan orang lain. Inilah yang paling sukar dilakukan, namun harus diingat tentang balasan yang indah. Balasan pahala. Oleh itu, bersabarlah dengan 'asam' dan 'garam' yang diberi orang. Berusahalah untuk mencintai orang lain sepertimana kita mencintai diri sendiri. Dan bagi diri kita sendiri, usahlah memberi lebih 'asam' ataupun kurang 'garam' kepada orang. What goes around comes around...

Dan ini, tak lebih dari tazkirah untuk diri sendiri. Allahu ta'ala a'lam.

No comments: