Friday, June 26, 2009

Cerdek ep 3: Dah Terlambat.. Ke? (Cerite panjang-pendek)

HATI SEORANG SAHABIAH

Malam itu aku ke rumah Aufa. Lama benar rasa hati-hati ini tidak berkumpul bersama, bertemu demi menjaga sebuah iman. Aku tidak pasti, barangkali tiga atau empat minggu kini, Aufa tidak bersama dalam halaqah kami. 'Bercuti', khabar ummi. Pertama kaliku mendengar istilah 'rehat' atau 'bercuti' terpacul dari orang dakwah. Macam kerja pulak, ada cuti-cuti. Terpecah tawa kecilku di hadapan ummi. Ah, ada-ada saja.. Malu betul ummi terlihat perangai nakalku.

Walimah Aufa pun semakin hampir, barangkali ada yang boleh kubantu jika berziarah, demikian fikirku. Kereta Savvy hijauku membelah malam, mencari-cari nombor jalan dan rumah akhwatku ini. Alamat yang diberikan lewat mesej di telefon genggam agak sukar kucari. Aduh, besar sekali dosaku terhadap Aufa.. Dua tahun berhalaqah dengan Aufa, tidak pernah sekalipun aku berziarah ke rumahnya. Masih kuingat, Aufa begitu bersemangat berziarah ke rumah sewa kami dahulu. Ada juga dua-tiga kali beliau datang, terkadang bersendirian. Ada sekali awal dulu dia datang bersama akhwat yang juga kawan-kawannya yang pulang bercuti musim panas di malaysia. Hmm, tapi kenapa sekarang Aufa tak datang berziarah lagi ye?

"Assalamualaikum..." Aku separa berteriak, menghulur salam kepada pintu pagar rumah no:51 itu. Rumah kecil yang kulihat begitu simple sekali luarannya.
"Wa'alaikum salam," suara parau lelaki separuh abad menjawab sambil menjengah di pintu. Siap berketayap dan berkain pelikat, lagaknya seolah baru pulang masjid.
"Ni Rumah Aufa ke? Aufa ada, pakcik?" Aku menanyakan, sedikit was-was apakah alamat yang kutujui itu benar rumah Aufa.
"Oh, ada tu di dalam. Jemput masuk. Duduklah dulu," Pakcik mengajakku masuk lantas mengetuk pintu bilik sebelah belakang, lalu berlalu masuk ke bilik hadapan. Bilik yang diketuk itu bilik Aufa agaknya. Sunyi sekali rumah ini.

Wah, rumah ini rumah yang sangat asas! Ruang tamu yang selesa untuk dua-tiga orang bersantai, dapur yang agak kecil, serta dua bilik. Namun nampak amat homely.
"Eeeh Farah dah sampai!" Aufa sedikit terjerit melihatku. Heh, Aufa masih begitu. Dah hampir kepada walimah pun masih begitu.
"Maaf Aufa, ana tercepat pulak. Tadi Budget lebihan masa untuk sesat-sesat. Tiba-tiba dipermudahkan pula. Eh, kenduri minggu depan kan? Mana barang-barang? Ana ingat nak tolong apa-apa."
"Oh, tak payah. Semua dah dibuat di kampung sebelah mak," Aufa menerangkan.

Aku jadi pelik. Kampung sebelah mak? Memang Aufa duduk berdua saja dengan ayahnya ke? Mataku menerawang melihat gambar keluarga di dinding, tiada gambar ibunya. Hanya ayah dan adik-beradiknya.

"Owh, tengok gambar tu ea? Mak dan ayah dah lima belas tahun bercerai. Hehe. Aufa duduk dengan ayah sebab kerja di sini. Kat kampung takde kerja," Aufa seolah mendengar soalan-soalan yang bermain di mindaku.

"Ooooo.. sorry Aufa, ana tak pernah ambil tahu. Tak sangka dah dua tahun kita usrah sama pun, enti belum ana kenal. Teruknya ana!" Rasa bersalah buru-buru mengerumuni hati. Ish! Kenapalah aku tak pernah nak berkenal-kenal dengan beliau? Kawan sekerjaku semua sudah pernah kuziarahi semasa hari raya atau majlis-majlis open house mereka. Rakan setarbiyah pula aku lupakan. Teruk pula rasanya diri nih!

"Oh takpe, dah biasa... Sejak balik malaysia ni memang jarang-jarang akhwat datang ziarah. Tapi faham je, semua sibuk kan? Aufa pun jarang dapat pergi berziarah. Agaknya memang beginilah kehidupan sebenar kita kan? Masa belajar dulu tak jumpa realiti lagi agaknya," Aufa senyum lalu bingkas ke dapur membuat air. Aku pula terdiam senyap, dan terkedu. Menelan liur.

Kepalaku ligat memikir. Kehidupan sebenar seorang daie apakah harus berbeza dengan segala yang diwara-warakan di dalam buku-buku fikrah dan perkongsian-perkongsian dalam tamrin dan daurah? Terlalu idealkah kisah-kisah lama dan perkongsian-perkongsian orang-orang awal dalam dakwah, hinggakan kami tak bisa merealisasikan teori-teori yang kini bisa saja laju meluncur dari lidah-lidah kami?

1 comment:

cik siti daffodil said...

salam kak..

ianya akn jadi ideal kalau tiada usaha utk kita mengikut jejak langkah mereka..rse makin jauh pula kite dgn mereka..

kadang ia seakan teori yg boleh kita baca dlm buku2 tarbiyah..

jazakillah utk peringatan..