Monday, July 13, 2009

Semakin Dekat

Semalam, semalaman saya di hospital. Begitu juga hari ini. Sehari suntuk dihabisi di rumah sakit negeri. Masha Allah, benarnya Allah ingin memberikan saya cuti yang paling barokah. Masakan tidak, seluruh masa dimiliki oleh saya dan ibu. Baru kelmarin saya mengeluh dengan Tuhan, mencari sela masa di antara hari-hari yang super-sibuk agar dapat memecut Hadhrak untuk pergi menunaikan hak ibu di kampung. Namun qadarullah itu lebih aula, ibu dihantar Allah ke rumah sakit untuk saya habisi masa yang berkualiti dengannya.

Tiada sekolah, tiada fail-fail panitia, tiada buku rekod mengajar, tiada timbunan buku untuk saya siapkan penandaan... Tiada kanak-kanak kecil berkerumun di sisi, segalanya tiada. Hanya saya dan ibu, duduk santai sepanjang masa berbual-bual. Kadangkala menemani tidurnya dengan berteleku di sebelah. Kadangkala menghabisi masa dengan duduk-duduk di kerusi tepian kaki lima dan mentadabburi ayat-ayat Allah sementara tabib dan pembantunya menyiapkan kerja. Begitu indah apabila punyai waktu solat yang super-panjang, tanpa perlu bercepat-cepat dihambat tugas-tugas lain. Aduh, nyaman sekali kehidupan begini. Sekali dalam sejuta hari, barangkali. Sekian lama gagal mencuti masa untuk qailulah, hari ini Allah izinkan saya menikmati dos penyegar itu! Subhanallah, Tabarakallah!

Sungguh benar saya teringat hadith nabi mengenai orang mukmin yang ajaib (menghairankan). Mereka ini apabila senang mereka gembira, apabila ditimpa kepayahan juga masih gembira. Masha Allah, alangkah indah apabila hidup berpaksikan iman... Segalanya dihadapi dengan jiwa yang tenang, mengingati betapa Allah berlari mendekati hamba-Nya yang sedang berjalan mendapatkan-Nya. Maha Suci Allah...

Maka benarlah Allah adalah Sebaik-baik Perancang...

2 comments:

Kak Ell said...

soph...how's ur mum? org bila dah berusia mmg begitula adatnya, kadang kita yang muda ni pun belum tentu sihat spnjg masa. mudah2 baek2 aja semuanya k.

aiza said...

salam k sofi..x sehat ke? syafakillah ya ukhti...salam sayang dan doa berpanjangan dr daerah seberang...wslm (aiza)