Tuesday, July 27, 2010

it's my way, says he

Telefon genggam hitam legam itu bergetar-getar dengan nada riang di penjuru meja tulis, petanda satu pesanan ringkas sudah memasuki peti masuk telefon. Zahra' yang sibuk menatap skrin komputer sambil menaip-naip, berjeda seketika sebelum mencapai telefon itu ke dalam genggamannya. Mesej dibuka dan dibaca. Pengirimnya seorang sahabat yang dikiranya paling setia. Senyuman berputik di wajah polos Zahra'.

"Habibti, hari ini aku benar-benar yakin bahawa Allah tu memang Maha Adil, Maha Mengetahui," kirim si sahabat.

"Baru kutahu kau belum mencapai iman yang agung,"Zahra' membalas pendek

"Aku membaca di blog mu, lalu aku skeptis. Benarkah pemahamanmu kepada qadha' dan qadar Tuhan," sahabat membalas.

"Tentang apa?" sms bersahut lagi.

"Tentang katamu... Kau mendamba jambangan bunga indah namun Allah menghantar kaktus berduri... Kemudian kau kata kau suka lihat rama-rama di taman, namun yang menghuni taman rumahmu hanyalah ulat-ulat beluncas," dia membalas.

"Sekarang kaktus kau dah ditumbuhi bungalah? Dan ulat beluncasmu sudah menjadi rama-rama, aku kira?" Zahra ketawa menaip SMS itu.

"Terima kasih.. Aku tahu, memang Dia akan memberi pada waktunya. PASTI"

"bersabarlah dan kuatkan kesabaranmu! wassalam, aku ada kerja!" Zahra menutup kata.

No comments: