Thursday, August 23, 2007

Sakit


*gambar curi dari fs someone [u knw who u r]. afwan ye mencurik.

Teringat kata-kata seorang adik kesayangan ana; "dalam dunia ni memang ade dua jalan je kan kak? Tapi selalu je kite keliru sebab jalan yang jahat nampak macam baik je selalunye."

Begitulah. Kadang-kadang kita hairan kenapalah jalan yang baik yang kita nak pilih ni nampak macam susah je nak ditempuh, dan kelihatan pelik pada lensa mata sesetegah manusia. Tetapi hakikatnya jalan yang tak baik memang selalu nampak cantik dan bagus, membuatkan hati kite nampak jalan yang lagi satu macam tak baik dan tak bagus.

Hmm. Tapi yang lebih hairan, hati kita pula selalu jadi waswas nak ambil jalan baik, walau pasti itulah jalannye. Selalu je terlintas dalam kepala... To go or not to go? To do or not to do? To proceed or just leave it there? To march or to die? Erm..

Mungkin, menyerah kepada Allah bulat-bulat akan menjadi pilihan kita. Cuma, bodohlah kita jika menyerah kepada Allah semata dari sudut usaha yang bersifat materi, sedang Allah menilai kita pada usaha itu. Yang wajib menyerah bulat-bulat pada Allah adalah hati, kerana bukankah tawakkal itu ibadah hati? Sebab itu ahli sufi berkata; "ikatlah tali untamu, kemudian bertawakkallah".

Hm. Macam mana pula jika terpaksa memilih antara dua cabang jalan yang baik? Bimbang pula bila keliru, terus saja pilih jalan yang tak baik. Wal iyazubiLLah! Apepun, baik atau sebaliknya, Allahlah yang menilainya. Berdoalah agar dicampakkan kebaikan untuk mana-mana pilihan. Walau sakit dengan pilihan yang betul itu, namun Allah sentiasa bersama.

Semoga terubat. Syafakumullah.

No comments: