Saturday, July 12, 2008

Mana Satu?

Satu perkara paling susah dalam dakwah adalah apabila terpaksa berhadapan dengan pilihan-pilihan yang seolah-olahnya memakan diri sendiri. Begitu sukar rasanya apabila terpaksa berhadapan dengan pilihan mengongsikan dua perkara berlainan pada satu masa.

Sebagai contoh, kita akan selalu berada dalam dilema apabila terpaksa mengongsikan hujung minggu dengan keluarga dan dakwah. Pada kebanyakan masa, kita hanya dapat memilih salah satu dari dua yang tersebut. Maka, untuk memastikan pilihan yang dibuat itu tepat, di sinilah kita harus menggunakan pertimbangan yang diambil dari perspektif yang islami, yang benar-benar adil. Bila agaknya kita perlu berada di tempat yang bukan bersama keluarga, dan bila pula ketikanya kita harus pula bersama keluarga.

Demikian juga apabila terpaksa berhadapan dengan persimpangan mengongsikan hati dengan dua perkara yang bertentangan. Perit rasanya hendak berlaku adil pada dua perkara yang sama-sama kita taruh di hati. Sebagai contoh, kita inginkan sebuah kereta wira sport yang automatik, dan kita berpeluang memilikinya. Tetapi kita dihadapkan dengan pilihan sebuah lagi kereta yang jauh lebih baik untuk kita dan tidak akan merugi jika memilihnya, tetapi bukanlah kereta yang kita gemari. Jika kita tidak memandang dunia dan kehidupan kita dengan lensa islami, sudah pasti kereta sport tetap menjadi pilihan. Walau mungkin saja kereta sport itu akan akhirnya mendatangkan sesalan kepada kita.

Hidup di dunia ini sememangnya akan diilhamkan dengan dua pilihan. Satu akan membawa kepada kebaikan, satu akan membawa kepada kemungkaran. Satu akan menyiksa batin, satu akan mengalun jiwa. Satu akan menyusahkan, satu akan menyukakan. Satu akan terasa berat ditempuhi, satu lagi akan terasa begitu indah diredahi. Maka manakah pilihan hati?

Sucikan hatimu dengan tazkiyah dari Allah. Kemudian bertanyalah kepada yang layak ditanya. Buatlah pilihan dengan hati yang penuh dengan cinta Ilahi.

No comments: