Friday, October 24, 2008

pasungan


"Assalamu'alaikum.
Salam dari Praguie.

Moga antum terus segar dan mekar iman

Dan yakin kepada apa yang antum pilih dan pegang."


Dia terduduk memerhati baris itu. Lebih seminggu berjauh dengan dunia dek dikurung dalam penjara tugasan seorang penjawad awan, dia terdiam membaca tulisan yang tertera pada bingkisan dari seberang itu. Sesak dadanya diserbu sejuta rasa bersalah. Hiruk pikuk dunia telah benar-benar menghayun pedang pembunuhnya. Hampir saja terpenggal lehernya. Nyaris-nyaris terputus kakinya untuk melangkah terus.


Minggu lepas dia gusar. Beras dalam gantang sudah hampir kekeringan. Ikan masin juga kehabisan. Garam yang sepuluh sen dua pun belum tentu dia bisa beli. "Ahh, kacau jika begini. Apa ingin kuhidang dipinggan ibuku?" Desis hatinya, gundah. Lantas dia terus leka tekun bekerja, demi memastikan gantang berasnya berisi, kendinya terpenuhi, belanganya berlauk kembali.


Siapa tahu, rezeki itu memang Allahlah yang mencukupkan. Bukan bayaran tugas penjawad awan yang mencukupkan makannya. Bukan maharani yang menyuapkan nasi ke mulutnya. Tetapi Sang Pencipta Alam Semestalah yang melakukannya. Tiba-tiba Sang Pencipta menghantarkannya lima gantang beras entah dari mana, setempayan pekasam juga tidak diketahui mana asalnya. Celik saja mata, ada. Allah... Apakah semuanya ini...


Segalanya sampai kepintu rumahnya serentak dengan kiriman dari Praguie. Tuhan, tazkirah apakah ini, mengembalikan dia kealam nyata. Setelah dibuang kucingnya, kini tahulah dia bahawa seharusnya dia gagah meninggalkan rumah. Kerana pasti bahawa pinggan ibunya itu Allahlah yang mengisi!


Tidaklah ada apa yang perlu dirisaukan, kerna cukuplah Allah bagi yang mengetahui.

3 comments:

natasya azwin said...

salam akak sayang..
salam ziarah..
ni awin..ingat lg?
;)

~HiMaWaRi~ said...

shupie...=)
been counting days 2 seek our 2nd 'kampung'..seriyes mu dok mo ikut nih?

p/s luv tis entry. keep it up!:)

natasya azwin said...

lalalaa
salam..
ni awin mase sh ritu..
dari taylors
kawan ain..kite makan nasi same2 mase nak balik ritu..
huhuhhu
tak ingat takpe..
ramai sgt orang..
peace!