Tuesday, October 07, 2008

mana-mana

alhamdulillah.

eidulfitri berlalu sudah. bersama berlalunya ramadhan yang terkandung di dalamnya berjuta kebaikan.terkandung di dalamnya sesuatu yang lebih bagus dari seribu bulan. masha Allah..

semoga dengan berlalunya eidulfitri, maka tertunailah segala hak yang ditagih. hak ahli keluarga, hak sahabat handai, dan segalanya. tibalah masa kini untuk kembali kepada komitmen sebenar masing-masing; komitmen yang pastinya berbeda mengikut lensa yang kita pakai.

bagi yang merasa dirinya bertanggungjawab untuk menyuap beberapa mulut insan sedarah-dagingnya, maka kembalilah dia kedalam dunia kerjaya. bagi yang merasa dirinya bertanggungjawab mengisi lohong-lohong yang mulai mengosong di dalam dada saudaranya, maka kembalilah dia rancak mengisinya. begitulah juga, bagi yang merasa dirinya hamba kepada hatinya, maka kembalilah dia mengikut kehendak al-hawa'.

terlalu benar, dunia ini terlalu berbeda walau kita melangkah atas bumi bulat yang sama. semuanya bergantung pada lensa apakah yang kamu pakai.

maka, jika aku merasakan lagit birumu berwarna kelabu, usah lagi memaksaku. aku harap engkau tahu, lensa mataku kini bukan yang sama dengan kamu.

No comments: