Friday, January 30, 2009

Usrah? Eeeek!

Suatu petang, di hadapan masjid setelah bersolat asar, lelaki kacak berjanggut yang wajahnya bercahaya datang merapat, lalu memberi salam. Ukhti terkejut, tidak menyedari hadirnya jejaka itu dari belakang.

"Eh, abang dah sudah solat? Tak perasan plak abang datang. Terkejut adik." Adik
"Ha ah. Eh, cantik sticker? Tak perasan adik bubuh kat keter adik" Abang.
"Yup, aritu dapat org bagi free. Diorg buat utk perhimpunan Falastin" Adik.
"Ada lebih? Abang nak satu, tampal kat kete. Save GAZA" Abang.

Ukhti pun mengeluarkan sticker lebihan dan menghulurkan kepada abangnya. Sambil tu sempat si abang berbual;

"Haritu ada program kat tempat abang. Tengtibe jek ustaz PQRS talipon malam sebelum tu, bagitau esoknya ada ceramah Palestin. Ape la ustaz tu tak bagitahu awal. Boleh tolong mana patut. Ni dah dekat program baru nak bagitau"
"Ooo.. Camana nak bagitahu awal, biasanya orang bagitau masa usrah. Pegikla usrah yang ustaz PQRS tu ajak"
"Hmm. Abang nak buat kerja amal je. Tak perlu kot pergi usrah. Bukan nak meningkat dalam tanzim yang entah apa tuh"

Wah. Jejaka kacak berjanggut ini banyak pengetahuan nampaknya.

"Ha ha. Ikut usrah untuk meningkat dalam tanzim? Yang bener ini? Adik ikut usrah kerana nak usrah. Bukan nak yang pelik2 tu."
"Kalau setakat buat amal kebajikan tu abang nak lah. Ikut usrah-usrah ni nanti kena brainwash ke apa. Not my style la."

Ukhti terkedu, begitu rupanya pandangan orang tentang usrah dan insan sekitar perkataan usrah ni. Untuk mengelakkan kekeruhan buat kesekian kalinya, Ukhti tersebut hanyalah berdiam diri lantas mengubah topik perbualan.

"OK la abang. Adik pegik dulu. Jumpa hari adik anto mak nanti ea. Tata. Assalamualaikum"
Si adik bersalam dan mencium tangan si abang, kemudian meluncur laju menaiki Hadhrak meninggalkan masjid dengan perasaan tak-tau-nak-explain-macamana-lagi-dah.

kesian ukhti tu.
Buat apelah nak usrah-usrah ni?
nak jadik mi-litan?
jadik orang baik sudah la.
takyah la eskrim sangat. wasatiyah...

kite berikan kepada Ustaz ABCD lah jawap.
jawap sikit ustaz... [klik la, jangan tak klik].

2 comments:

CiKin said...

jumpe gak akaknye..
ngeh3...
=)

natasya azwin said...

salam
****
usrah yang sering dianaktirikan
doakan agar mereka mengerti

suke post ni
*rolling*
=)