Wednesday, September 23, 2009

Diketuk Rehal Cinta

Tengah hari tadi sempat bersama-sama sembang di alam maya dengan adik-adik saya di tanah besar. Wah, sepertinya terlalu hampir saja mereka dengan saya. Serasa yang jarak seputar bumi ini seolah di sisi sahaja! Pastinya rindu bukan perkataan terbaik untuk diberitahu, namun itulah dia perasaan yang menguasai saya sesekali. Apapun, sangat bersyukur kerana Allah memilih kami untuk bertemu sebentar, walau hanya sekadar melepas rindu di alam maya..

Sedang asyik berbual, terkeluar suatu isu--tentang lambakan drama dan skrip-skrip filem berunsur keislaman. Islam--namun pada saya mungkin sesekali layak kita katakan ia adalah Islam yang mungkin ditepek-tepekkan kepada kisah-kisah cinta yang sedia melaut banyaknya di layar perak dunia hari ini. Apapun, saya melihat ini dari dua sudut; sudut rahmat dan sudut malang. Rahmat, kerana bagi saya setidak-tidaknya penonton tegar akan punyai hidangan televisyen yang sedikit lebih bermanfaat berbanding sinetron-sinetron. Namun malang sekali kerana kita (baca: para pelaung pejuang dakwah) masih gagal untuk membantu dalam penghasilan filem-filem yang benar-benar islami luaran dan 'dalamannya'. Islami baik dari segi ceritanya, mesejnya sehinggalah kepada cara penghasilannya yang menjaga batas-batas syariat.

apapun, mabruk kepada penusis-penulis skrip yang berjaya mencetus suatu arus baru dalam dunia filem dan layar perak--menghasilkan kisah-kisah yang berbau islam. usaha ini pastinya akan beroleh peningkatan suatu masa nanti. Dan ketika itulah saya berangan-angan untuk menerbitkan suatu cerita : Diketuk Rehal Cinta seperti yang kami diskusikan bersama tengah hari tadi. hehe. Kisah seorang pelajar Freshman di Nashville yang baru mengenal dunia tanpa ikhtilat setelah datuknya datang bertandang ke bumi besar itu. (Tolong baca: Angan-angan). sekian.

3 comments:

yin said...

Salam akak..
la, xsangka yek, benda yg kita dok repek2 smalam tuh satu realiti semasa yg sebenrnya bg impak besar kat masyarakat. mmg media nih main peranan yg penting. keh akakku, go2! i support u! moga jadi kenyataan! =)

Wan Nurul Atiqah said...

salam dr new zealand..

hee,tqa setuju usaha akk...tqa sokomg!!!

siti_sha said...

Salam kak sofi.

Rindu kat saya tak?

mmg rindu bknlah kata terbaik utk mendescribe perasaan ini...

=)

all the best 4 the script!