Thursday, October 01, 2009

ujian keimanan

tidak berapa lama yang lalu ana bertemu dengan beberapa permata hati ana. sewaktu berbual, terlihat garis muram di wajah salah seorang darinya. entah mengapa, kadang kala agak mudah untuk meneka mood seseorang. Walau seimbas saja, tapi hati ana terketuk. 'Pasti ada yang tak kena,' itu kata hati.

Lewat malam itu ukhti itu menghantar sms. "Kak, macam mana kita nak menyayangi Allah melebihi segalanya? Macam mana nak menimbulkan rasa berharap hanya kepada Allah semata?"

Bagi ana, jawapannya ada di sisi kita sendiri. Namun ana yakin di sana ada suatu cara untuk menilai apakah penyebab kita masih belum mampu menyayangi Allah mengatasi segalanya. Menyedari hakikat bahawa Lailaha illallah itulah manhaj hidup kita, seharusnya kefahaman ini hadir bersama suatu kefahaman bahawa kita harus 'mengosongkan' diri dan jiwa kita dan hanya diisi dengan tauhid.

yang akan menjadi masalahnya adalah apabila berlaku beberapa perkara yang akan melambatkan proses 'pengosongan' atau pembersihan tadi. tidak teringat siapa yang menulis, tapi ana ada terbaca beberapa sebab iman kita belum iman yang total. paling common ialah apabila;

1. kita mengenepikan hukum Allah dan menurutkan dorongan al hawwa' baik dalam perkara besar mahupun perkara kecil dalam hidup. make it jahiliyah terbesar atau sekdar palitan jahiliah di hati. make it 'perasaan ingin berpasang-pasangan' atau sekadar perasaan suka kepada hiburan.

2. ada sesetengahnya pula melebihkan kebiasaan adat budaya (keturunan, keluarga, nenek-moyang) daripada hukum Allah. "ohh tak boleh baca surah lain pada malam jumaat. malam jumaat patut bace yasin je akhi!". Kita buat kerana kita biasa dengannya. rasa canggung dan menyalahi jika kita tak buat. apekah?

3. seterusnya kita mengabaikan sistem hidup yang diajar Allah dan Rasul-Nya, dan mengikuti cara hidup manusiawi; sama ada cara hidup masyarakat kebanyakan mahupun cara hidup dan pemikiran barat. ini cam obvious la jugak. kadang memang jelas terlihat, sesetengah kita masih merasakan yang 'barat lebih betul'. atau 'yang sume orang buat tu takkan lah pulak salah?". inilah masalah kita. macam mana kita nak sayang Allah melebihi segalanya, jika bila Allah uji dengan "kau nak ikut yang biasa orang buat ke, kau nak ikut yang Aku suruh?" lalu kita tumbang??

entahlah dik. fikirlah sendiri.

No comments: