Tuesday, October 27, 2009

batu oh batu


saban hari batuan dicipta demi sebuah tembok kukuh...
sebijik batu harus kuat, kukuh dan tegar agar tembok yang hendak dibina takkan meroboh.


tembok kukuh mulai dibina, dibina dan dibina... namun tengtibe..
kenapa macam goyang di sini-sana?
why oh why?


owhh rupanya bila disemak, ada wujudnya batuan yang rapuh di sini, situ dan sana.
maka binaan goyang,
bila kena tiup angin skit, dia gegar2.
pastu cam crack. here and there. owk-oww!

result: devastation.

resolution: wahai batu, kenape awak rapuh? kesian batuan lain.. penat2 mereka cuba menjadi batuan ter-terer seperti diharap oleh penciptanya. tapi kerana awak, maka tembok kite cam goyang2. batuan lain pun jadi hancur sebab awak tak kuat. camni lambat lagilah fort kite nak settle. kerana batuan rapuh camnilah yang akan melambatkan proses pembinaan itu. sedih nye.

"saya tak larat dah! jangan kira saya dah. tayah susah2 nak susun saya! saya taknak jadi batu dah!!! saya bukan lagi dalam golongan batu. maaf," demikian kata awak satu hari.
masa tu kite nampak tukang simen tu gelak.
dia gelak dalam kesedihan.
dia gelak kerana takleh nak percaya,
batu boleh pulak taknak ngaku batu.
nak jadik pasir.
batu ialah batu, kerana ia dicipta bertujuan untuk menjadi batu!
thats final, ok?
its sort of stated onto ur fingerprint.
"saya batu".
so jadiklah batu sejati.


7 comments:

qumfaanzir said...

yes, batu!
analogi paling seswai.
jom jadi batu, jgn perasan kite ni pasir.

uh.sukarnye bile deal dgn hati manusia.

** telling myself: indahnya jalan ni, byk mende boleh belajar.

~Norliza Zulkifli~ said...

salam, ukhti=)

subhanallah!!!
suka sangat analogi nie=)

betul2.
kite memang originally batu.
kite jew y prasan kite nie pasir la, simenla.
kdg2 prasan yg merapu-rapu.
x ade kaitan langsung n pembinaan tembok!!!

insyAllah,
akan cuba jd batu yang kukuh dan tidak rapuh.
supaya x menyusahkn batu2 yg len=P
sama-samalah kita bina TEMBOK ISLAM kita!!!

jazakillah 4 sharing~

everjihad said...

hmmm..
bermsalah pulak kalau batu tak sedar diri dia adalah batu ,,

humayra' said...

Masha Allah bestnye analogy ni.. minta izin dicopy ye.. ^___^

Anonymous said...

nak jadi batu sejati!

-afiqah adik akak

yinyin said...

nak jadi batu kuat! nak3! =)

batupadu said...

yin2 ni ada je ke mana org datang. syuuhh, jauh sket dgn kak sofi..
ngeee...batu? pernah nampak batu yg hantukkan diri dia kat dinding? dia nak jadi berlompang2. pecah2.

sian betul