Thursday, November 12, 2009

Baidha di padang lalang

'Zrass!' Daun lalang nan tajam nian mengguris jemarinya. "Adeih! sakit betul," Baidha' mengaduh sendirian. Benarnya hati Baidha' menggerutu, menyesali keputusannya untuk melintasi padang lalang ini. Kenapalah tidak disusuri laluan biasa pejalan kaki bersebelahan sungai itu tadi! Jika ikut jalan biasa tentu takkan terguris begini. Ini sibukkan hendak mencari cabaran, nah rasakan luka pedih.

Sambil merengus kecil, Baidha' meneruskan langkah. Sesekali dikerling jam di lengan, mengira-ngira jarak relatif perjalanan yang telah dilalui. Kakinya tetap kejap melangkah pasti, walau hatinya tidak henti-henti memohon perjalanan dimudahkan. Dia ingin bertemu Mak Arwa di hujung kampung. Hatinya ingin melerai sebal yang terperangkap. Benarnya Baidha' rindu dengan Mak Arwa. Hampir dua bulan tidak bersua.

Ingin dilontar kata hatinya kepada wanita yang umpama ibunya itu. Terlalu ingin dikongsikan semak dadanya yang sarat dengan segala macam masalah kampung. Ingin diunjukkan jemarinya yang luka kepada Mak Arwa, mohon diubati.

Tiba-tiba kaki Baidha' berhenti melangkah. Dia ragu, perlukah dia meneruskan langkah? Sudikah Mak Arwa mengubati luka jemarinya? Dialog antaranya dengan Mak Arwa berputar;
+Baidha' tak hormat orang tua. Lain kali sopan sikitlah, Mak Wa ni dah banyak dengar cerita tau.
-Pasal beri salam kat Cik Yaqutah tu ke mak? Alah Baidha' dah bagi salam dah masetu. Makcik tu yg tak dengar. Pastu tuduh orang tak beradab. Tak semestinya orang muda ni semua tak cukup belajar adab tau mak.. Baidha' kan ada mak ayah.
+Ishh.. awak ni. Cakap lepas je. Lagi satu, jaga sikit perkataan tuh. Tak baik jika orang tua dengar, nanti tersinggung.
-Abistu, Baidha' tersinggung ni takpelah?
Mak Arwa menggeleng kepala. Payah benar rasanya memahamkan anaknya yang seorang ni.

"Baidha nak pi mana dok lalu kat padang lalang ni?" Pakcik Usin menegur. Apa yang pakcik Usin buat di padang ni??

____________________________
Owh, kamu ingat Baidha'? Sudah hampir tiga tahun dia tidak muncul di blog ini. Tiba-tiba wataknya muncul kembali.

3 comments:

qumfaanzir said...

uih, susah jugak..
anak muda perlu beradab, perlu tunjuk akhlak baik..

iAllah sama2 muhasabah diri..kdg dok ikut suke hati je..ikut darah muda..

memang nmpak kite dah betul, tp kt mata orh belum 'lurus' lagi tuh..

hehe.. kehidupan ni memang sebuah pendidikan..nk jadilah kite lebih 'lurus'.. alhamdulillah Allah temukan aku pd jalan ni..

jzkk kak..
entah betul ke tdk view pd cerite neh..xkesah, asal sy dpt refleksi diri sudah :)

dEvOtEeS said...

Hmmm....
mendalam...
Bener ya "qumfaanzir".
jazakillah ya ukhti.

Anonymous said...

sangat menarik, terima kasih