Monday, May 05, 2008

rasa

pernahkah anda bangun pagi, kemudian diserbu suatu rasa, yang apabila cuba diatasi, rasa itu enggan pergi?

anda tahu rasa itu salah. anda tahu rasa itu tidak haq. anda tahu rasa itu batil. tetapi ia enggan pergi. apa yang anda buat?

pada saya, jawapannya mudah saja. tambahkan rasa 'bodoh' kepada perasaan yang sedia ada itu. jika dosa tak mampu menimbulkan khauf pada hati anda, anggaplah 'bodoh' itu perasaan yang wajib dirasa.

contoh: anda bangun pagi dengan perasaan malas. maka, percayalah bahawa anda amat bodoh jika terus-menerus berasa malas.

***

semalam zainab berkejar-kejar mencari saya.

"fatimah, ana bermimpi. buruk sekali," katanya sambil mengambil tempat di kerusi bersetentang dengan saya. kafetaria agak lengang.

"ya, terus?" bilang saya, ringkas.

"dia.. ana bermimpi dia.. ana rasa ana tahu jawapannya," balas zainab sambil menundukkan wajah.

"adakah enti sedang memberitahu bahawa jawapannya 'iya'?" balas saya. hati saya berdegup kencang. bimbang jika mujahidah dakwah ini bakal disangkar dari bebas terbang di langit dakwah.

"ana bermimpi, pada hari akad, ana melihat wajahnya. ana menatap wajahnya lalu ana menjadi sesal yang amat. terlalu sesal kerana semuanya berlaku. lalu ana berlari keluar meninggalkan rumah. ana senang dengannya, tapi kini ana pasti ana bukan untuk dia. ana perlukan mujahid yang faham bahawa ana juga mujahidah dakwah," dia terhenti di situ.

"jadi...?" saya menggelabah. bagaimana nanti hendak dijawabnya kepada umminya? bulat benar tekadnya.

"jadi, ana rasa ana tak boleh teruskan. hidup ana untuk dakwah. Lillah. tiada yang lain. zainab, ana akan lalui detik getir selepas petang ini. doakan ana, ummi ana datang sebentar lagi," air matanya bertitis. bekas baldu berbentuk hati dengan rona biru disorong ke arah saya. saya pasti saya tidak akan sekuatnya jika di tempatnya.

"bacalah doa nabi musa," kata saya lambat-lambat. mencari respons yang terbaik untuknya. lalu bekas baldu itu kami pandang dengan pandangan kosong.

"doa yang mana, ketika hendak berhujah menentang firaun atau ketika berehat selepas menolong anak nabi syu'aib?" zainab tersenyum. pandangan kami bertemu. saya senyum memikirkan selorohnya tentang doa nabi musa. namun ada benarnya.

"kedua-duanya. yang pertama untuk bertemu ummimu, dan yang satu lagi agar enti dikurniai apa yang enti perlukan instead of apa yang enti mahukan," kata saya.

dan keluhan berat dilepaskan. semoga mujahidah dakwah ini benar-benar kuat menempuh segalanya...

1 comment:

Anonymous said...

hurmmm.... baguslah jika;
"suami mu adalah dakwah,
dan ke mana saja kamu pergi,
hanya untuk memenuhi keperluannya,
tenangnya jika bersuamikan dakwah..."

keluhan ke tu? ntahlah cik sufi... jumpa nt week yer! slamat mengembara wekend neh....

sayer yg baru abes speaking MUET - syarat utk graduate from IPT kat mesia... huhuhu, da final year baru nak amek... aper la